dinsdag 23 december 2003

Notenkraker



Op het ogenblik ben ik in Boedapest, want ik scharrel met de trein terug naar Nederland. Boedapest is een mooie stad, met zelfs een Nederlands cafe waar een hele stapel Telegraafs lag, zodat ik nu weet dat Amelie een wolk van een baby is.

Ik liep langs de Opera, en daar was vanavond een uitvoering van De Notekraker, het ballet van Tsjaikovski. Dat leek me leuk voor de kerst, ballet met Classic-FM muziek.

,,Zijn er nog kaartjes'', vroeg ik de mevrouw achter het loket.

,,Nee'', zei ze bars. ,,Alles is verkocht.''

Dat geloofde ik best, want er stroomden gezinnen binnen in hun zondagse kleren, met zelfs kinderen van vier met een stropdas voor.

,,En als ik nu even wacht?''

Ze mompelde iets en nam de telefoon op.

,,Het kan nooit kwaad om te wachten'', zei een Britse meneer, die daar met zijn vriendin stond. ,,Ik heb hier jaren gewoond, en ze doen altijd zo, maar meestal zijn er vlak voor de voorstelling toch nog wel kaarten.''

Dus we wachtten met zijn drieen. Hij gaf Engelse les in Istanboel, en had dat voorheen in Boedapest gedaan.

,,Er is een kaartje'', zei de mevrouw toen we een paar minuten voor de voorstelling weer vroegen.

,,Ik vind het wel een beetje lullig'', zei ik tegen het stel.

,,Tuurlijk niet'', zei de Brit. ,,Koop het nou maar. En merry christmas.''

Het was nog een eersteklaskaartje ook: ik zat vooraan op het eenhoogbalkon, in zo'n goudversierde loge die ik alleen uit films ken. Er zat ook een moeder met twee meisjes, van vijf en drie, schat ik. Na de lekker ouderwetse balletvoorstelling met bonte kleurtjes, veel decorwissels en een hele grote toneelkerstboom vroeg ze of ik Engels sprak en waar ik vandaan kwam.

,,Wat vond U ervan?'', wilde ze weten.

,,Ik heb genoten'', zei ik. ,,Ik ben helemaal in kerststemming gekomen.''

,,Maar...'', zei ze met een meewarige klank in haar stem, ,,U bent hier helemaal alleen!''

,,Dat valt wel mee hoor'', zei ik. ,,Ik ga straks weer naar huis.''

Ze was zichtbaar opgelucht.

,,Merry christmas'', zei ik.

,,Hetzelfde voor u en iedereen die u kent'', zei ze terug.

Hierbij dan. Ik heb er nog steeds een lekker gevoel van.