donderdag 5 augustus 2004

Enthousiasme

Ook als je niks van kaatsen begrijpt - zoals ik - is de pc in Franeker leuk om heen te gaan, zeker als je ook nog een bon weet te krijgen voor het LC-buffet na afloop, waar allerlei Friese hotemetoten met een bordje salade staan te netwerken.

Filmer Pieter Verhoeff was er ook, meegekomen met Rients Gratama, van wie hij vorig jaar een filmportret heeft gemaakt.

,,Ik was voor het eerst bij de PC'', zei hij.

,,Ik dacht dat jij zo'n echte Fries was'', zei ik terug.

Dat was dus niet zo. ,,Maar ik had wel voorspeld wie zou winnen'', vertelde hij trots. (Het was gewonnen door het 'partoer' van Daniel Iseger, Johan Abma en Pieter Scharringa, dat was zelfs een niet-kenner als mij duidelijk. Een van die drie ging helemaal uit zijn bol toen hij won, trok zowat al zijn kleren uit en besprong iemand van de tribune bij de ingang van het veldje) ,,Lekenkennis'' was het volgens Verhoef geweest, ,,het was vooral het enorme enthousiasme van die drie, dat ik direct dacht, die gaan winnen.''

Dat kwam een tijd later terug, bij de officiele buffetspeech van burgemeester Theunis Piersma, ook voorzitter van de kaatsbond.

Die kende die drie wel, vertelde hij. Hij vond hen geweldige winnaars want ze zijn een soort buitenstaanders. Ze waren in januari bij hem geweest en hij had hen een raad gegeven: ,,Jim moatte entoesjasme utstriele''.

====

Wat ook aardig was: Teake had me eerder op de krant vertelt dat hij elk jaar naar de PC gaat, al jarenlang, tenslotte komt hij uit Franeker. Maar dit jaar zou hij maar eens overslaan. Lekker thuis in de tuin zitten en misschien wat zwemmen in een naburig meer. Want het is altijd gezellig, je drinkt dan weer te veel en krijgt later spijt.

Een tijd later kwam hij met zijn vrouw toch bij het buffet aanschuiven. ,,Myn frou het my sjanteert'', legde hij uit. ,,So gaat dat in een huwelijk.''

=====

Ik kom er meestal een man tegen, die ik geloof ik van Ameland ken maar ik kan hem niet thuisbrengen, een Fries met een bruin gezicht, grote ogen en een beetje een baardje. Hij denkt altijd dat ik veel van kaatsen weet.

,,Weet je ook al wie er gaan winnen'', zei hij, met zo'n ondertoon van 'natuurlijk weet je dat'

,,Die van Philishave'', zei ik - een goed antwoord, want dat stond bij alle spelers op het shirt.

,,Die gelen'', voegde hij knikkend toe, ditmaal op de toon van je houdt me voor de gek maar we bedoelen natuurlijk hetzelfde. Het waren uiteindelijk trouwens niet de gele: dat winnende partoer liep in aubergine-en-blauwe shirts, stond in het programmaboekje.