zaterdag 18 december 2004

Spijkers




Omdat van de echte Friezen op de redactie niemand kon of wilde of durfde, mocht ik naar het radioprogramma Spijkers Met Koppen om er te vertellen hoe het zit met de verkiezing van het Mooiste Friese Woord.

Spijkers Met Koppen is een Vara-radioprogramma, dus mijn vader zal het wel niet gehoord hebben. Felix Meurders en Jan Jaap van der Wal praten met gasten over van alles. Jan Marijnissen was er, die iedereen kende en amicaal handjes gaf. Een notaris die veel van erfrecht wist en ervoor pleitte veel met je ouders over hun dood te praten, ,,dat kan je veel geld schelen''. En veel cabaret, want daar zijn ze bij de Vara dol op.

Het wordt opgenomen in een café in Utrecht dat halfvol kerkbankjes staat. Voorin staat een mandje met flessen wijn in speciale Spijkers Met Koppen-kistjes, voor de gasten. Een zekere Marieke, die uit Drachten komt, vroeger nog in een kinderkoor bij Omrop Fryslan zong en dit werk nu als stage doet, vertelde me hoe het gesprek zou gaan.

Het zat lekker vol, niet vanwege mij maar omdat Xander de Buisonje tussendoor optrad. Een oudere dame, die qua haar en bril erg aan Minke van der Ploeg deed denken, wiebelde met haar hoofd gezellig in de maat van De Buisonje mee, op zo'n hele welwillende manier zoals een oma naar de favoriete metalmuziek van haar kleinzoon kan luisteren.

Was het leuk? Ik geloof het wel, Kirsten sms'te even later dat ze het had gehoord. Maar in de dagen erna werd me duidelijk, dat er helemaal niemand naar dat programma luistert. Veel mensen verwarren het met het tv-programma 'Kopspijkers'.

,,Ik hoor het nog wel op internet'', troostte Eva.