maandag 16 mei 2005

Dahlia's



,,U bent toch de journalist'', vroeg een productie-assistente van het tv-programma 'Wroeten'. Ze duwde me een zak dahlia-bollen in de hand. ,,Dan kunt u mooi aan participerende journalistiek doen.''

Zo werd ik zondag embedded journalist bij het VPRO-programma over tuinieren, dat pas eind augustus te zien is. Het wordt gefilmd bij het huis van Arjan Ederveen, die de centrale rol in 'Wroeten' speelt.

Verder waren er allemaal buurtbewoners opgetrommeld, die alles weten van bloemen en planten. Ook zij kregen een zakje knollen. Ik durfde amper te zeggen dat ik niet eens precies weet hoe een dahlia eruit ziet.

Ik lette goed op wat de anderen deden: trosje bollen in de vore leggen, toedekken met modder dat er nog een klein stukje boven de grond uitsteekt (niemand kon me vertellen waar dat goed voor is) en een meter verder weer eentje.

Overigens heb ik ze wat dichterbij elkaar gezet dan een meter, want ik had veel te veel van die knollen. Dus wie straks naar 'wroeten' kijkt en denkt, wat staan die lage witte dahlia's vooraan idioot dicht op elkaar, die weet nu dat het niet aan de VPRO ligt.

Uiteindelijk waren er zoveel knollen dat er nog wat voren bij getrokken moesten worden. Het laatste trosje knollen stak ik in mijn zak. ,,Die neem ik mee naar mijn tuin in Leeuwarden'', legde ik Ederveen uit. Hij vond het goed, al keek hij wel een beetje zuinig.