donderdag 19 mei 2005

Knallen



Ik had ze niet gezien, die kleine verkeersdrempeltjes aan de rand van de bebouwde kom van De Blesse. Dus toen ik er te hard overheen reed, was het al te laat. Erna maakte mijn auto (Peugeot 309 uit 1990) ineens veel kabaal. Heel veel. De auto trilde er gewoon over, wat overigens niet onaangenaam was, net zo'n massagebed waar je een gulden in moet gooien.

Dat was de uitlaat, die los was geschoten of misschien wel gebroken, dat kon ik allemaal niet zo zien daar op die landweg. Als je versnelt geeft dat een reuzekabaal, maar als je op iets harder dan zeventig blijft rijden is het iets stiller. Ja mensen kijken nog steeds wel om in die dorpjes waar je doorheen moet en de herrie tegen de gevels klapt, maar ik kon er verder ook niks aan doen.

Twee dagen later naar de Kwik-Fit aan de overkant bij de krant. Ik parkeerde hem erbuiten en liep de garage in. ,,Zet hem hier maar even binnen'', zei een jongen in overall.

Dus ik keerde hem uit de parkeerplaats, zat weer in een cocon van herrie, zette hem in zijn achteruit, wuifde intussen naar Fedde die net langs kwam fietsen en keek met een gezicht van Wat Is Dat voor Heksenketel, gaf een beetje gas, hoorde het getoeter achter me niet en BAM! Botsinkje.

Een jongen in een corduroyjasje stapte uit en monsterde zijn bumper. Niks aan te zien. Aan mijn auto evenmin. Ik gaf hem mijn kaartje, voor als er toch nog wat zou zijn, en reed de Kwik-Fit binnen.

,,Dat gebeurt hier wel vaker'', zei de jongen in de overall. ,,Dan hebben ze hier net hun auto laten doen, rijden ze eruit en dan komt er iemand in volle vaart van die parkeerplaats rijden, zo in hun zijkant.''

=============================================================

,,Kijk'', wees de jongen toen hij mijn auto had opgetakeld.

De grijze buis van de uitlaat sloot niet meer aan op her ronde gaatje waar de motor zijn vieze lucht uitstoot.

,,Daar horen oogjes te zitten waar die uitlaat aan is opgehangen maar die zijn er niet meer. Gecorrodeerd.''

Hij ging op zoek in een catalogus met onderdelen, de buis die er onder moet is niet meer leverbaar, een andere wel, die evenwel niet aansluit met oogjes maar met iets anders. Zodat een ander onderdeel dan ook moet worden vervangen. Met elkaar bijna zeshonderd euro.

Uiteindelijk heb ik hem bij Hans Peugeot laten repareren. Vijftig euro. Ik zal hem nooit meer ontrouw zijn, en zeker niet met de Kwikfit.