maandag 30 mei 2005

Netjes



Het programma 'Audysje Dankert & Dankert', waar ik in de jury zit, is Idols-achtig en toch netjes.

Wij als jury zijn mild en vriendelijk, zelfs als we mensen wegsturen, dat zegt iedereen. Maar de mensen die de opnames aaneensnijden tot een programma van een half uur zijn minstens zo netjes.

Zo bleef in de tweede uitzending een wat zijige jongen dadelijk in zijn tekst steken.

,,Neem wat water'', zei Steven de Jong.

,,Doe een ontspanningsoefening'', ried Meriyem Manders aan.

Dat deed hij. Hij sprong op en neer en molenwiekte met zijn lange armen. Dat is gefilmd: u heeft het niet gezien.

Een mager meisje in die aflevering was zo nerveus, dat haar broekspijpen als klokken om haar enkels rammelden. Dat is ook gefilmd, meldde cameravrouw Nynke na afloop trots. Ook dat heeft u niet gezien.

Dat was omdat het op beeld niet zo overkwam, legden Sjoerd IJbema en Annet Huisman me later uit.

De derde aflevering, die afgelopen woensdag op tv was, bestond uit dialogen. Daar deed actrice Joke Postma aan mee. Zij moest een gesprek voeren met haar 'geliefde' over euthanasie.




Wij, de jury, waren niet overtuigd en stuurden haar weg. In de kantine, waar de nagesprekjes zijn, was ze heel boos geworden, hoorde ik later. Ze had zelf zo'n situatie meegemaakt, dus het bestond niet dat ze in die scene niet zou overtuigen, zoiets. Maar ze wilde absoluut niet dat dat werd uitgezonden.

U raadt het al. Ik denk dat de opnamen wat zijn tegengevallen, maar ik heb er nog niet naar gevraagd.

Netjes zijn we, he?