vrijdag 20 mei 2005

Roemmeter



1. Gisteravond had ik Douwe op bezoek, en met hem ging ik even naar de Ierse pub. Daar stapte Pier op me af. Hij had me al twee keer gezien bij 'Audysje Dankert & Dankert'.

,,Kijk jij daarnaar?'', vroeg ik hem.

,,Ik sjoch alles op Omrop Fryslan'', zei Pier, die vroeger bij me in de eindexamenklas heeft gezeten. Hij begon een betoog over hoe belangrijk het is dat we er Fries spreken en dat die Steven de Jong hem in dat programma zo tegenvalt, zo min is zijn Fries, terwijl zo'n man toch een voorbeeldfunctie heeft.

Ik zei dat ik mezelf niet als een voorbeeld zie voor Friessprekenden. Zo goed is mijn Fries niet en het is aangeleerd bovendien.


2. Vanmorgen op de krant riep iemand van een andere afdeling me bij zich. ,,Ik heb je op tv gezien. Leuk programma. Dat ene meisje, kwam die uit Tietjerk?''

,,Zo goed heb ik dat niet onthouden, welk meisje? Oud, jong?''

,,Jong.''

,,Blond? Lang haar of kort?''

,,Blond'', zei hij, en het was kort geknipt. ,,Was het die Amerins misschien, die een klein beetje aan Willeke Alberti doet denken?''

,,Ja Amerins! Die was het! Daar heeft mijn zoon nog verkering mee gehad! Ik dacht al toen ik het zag, dat is vast zij uit Tietjerk.''


3. Haast elke dag worden er groepen bezoekers op de krant rondgeleid. Vorige week was dat een hele groep oudere dames. Ze stonden bij een van de opmakers, een eindje verderop, en hem hoorde ik ineens zeggen: ,,Ja dames hij is het echt hoor.''

Pas toen zag ik dat ze allemaal naar mij stonden te kijken. ,,We hebben u op televisie gezien'', kakelden ze vrolijk.

,,In het echt ben ik groter en mooier, of niet soms?'', zei ik