maandag 4 juli 2005

Broek omlaag




Het hele weekeinde heeft ,,When the moon is in the seventh house / and Jupiter aligns with Mars'', me door de kop gezweefd. De beginzin van ´Aquarius´ uit de musical Hair.

Hair was namelijk in Dronrijp als iepenloftspul . Ik was daar vrijdag voor de lol. Een fijne voorstelling was het, met soms wat lange scenes, maar met genoeg spektakel om dat goed te maken. Alles was in het Fries omgezet, en in het geval van de liedjes was dat werk voor niks geweest, want je verstond ze toch niet goed. Dat hoeft ook niet, het gaat over vrije liefde en knuffelen en lang haar en zonneschijn, die je binnen moet laten.

Het duurt dus ongeveer dertig jaar voor een hippiemusical met drugs en bloot erin zover is ingeburgerd, dat hij als zomerse theatervoorstelling in de open lucht kan dienen.

Het ging in Dronrijp nog niet zo ver dat ze in het publiek joints doorgaven (had best gekund, volgens mij heeft iedereen die er zat wel eens geblowd) of dat ze in de pauze hashcake serveerden (er waren blokjes kaas). En na afloop had er van mij wel een afterparty mogen zijn met nog meer lekkere hippiemuziek. Nu zat er in de biertent gewoon iemand op een trekzak te spelen. Gezellig, daar niet van, maar na Hair...

Ik zat op de tribune in een rij met voornamelijk vrouwen. En hoewel die alles leuk vonden, reageerden ze het meest toen drie hoofdpersonen, met het achterwerk naar het publiek, uit de kleren gingen. Later zag je ze piemelnaakt langsrennen. ,,Oeh! Kijk eens!´´, riepen de vrouwen naast me.

Ja, die artiesten kunnen zingen en dansen wat ze willen, en de aankleding en choreografie kan nog zo leuk flowerpower zijn, maar de broek laten zakken, dat werkt op het toneel toch het allerbeste.

(de foto komt van de website van het iepenloftspul en is van Wietze Landman)