zondag 1 januari 2006

Nieuwjaarsduik




Ze zijn overal in, en sinds Arend Folkert er een jaar geleden mee begon, ook op Ameland: nieuwjaarsduiken. Het gaat heel vlug, het is het water inrennen en er weer uit dus als je even niet kijkt heb je alles gemist. Dit jaar was het op het badstrand van Hollum een stuk drukker dan vorig jaar, dus het zal wel een traditie worden.


Vorig jaar was het me niet opgevallen, maar er staan twee man van de reddingboot in felgekleurde waadpakken in het water, vermoedelijk om erop toe te zien dat niemand een hartaanval krijgt of door een witte haai wordt meegesleurd. Richard, tevens leadzanger van de Grunions was er een van, en hij maakte zich nog nuttig ook voor een nieuwjaarsduiker die in zijn enthousiasme kennelijk zijn bril was kwijtgeraakt.

Overigens had ik vorig jaar als goed voornemen dat ik zou gaan leren zwemmen. Dat is er niet van gekomen, maar dit jaar hopelijk wel. Sjouke, die ook niet kon zwemmen, is me al voorgeweest: die is met wekelijkse zwemlessen begonnen en hij kan al een stukje onder water zwemmen, hoorde ik gisteren. Daar is hij heel trots op, werd me er wat lacherig bij verteld. Nou, daar zou ik ook heel trots op zijn.