zondag 16 april 2006

Brand!




Middernacht in De Zwaan meldde Ivo vanachter de bar dat er brand zou zijn op het Oerd. Het was Ingrid en mij al opgevallen, toen we erheen liepen, dat het dorp rook alsof iedereen de open haard aanhad.

Maar wat zou er kunnen branden op het Oerd? Het was niet extreem droog, en helmgras en vochtige heide, daar krijg je vast geen grote fik van. ,,De afsluiter van het gas zit daar ook'', suggereerde Ank, die ook aan de bar zat. Ah! Reden genoeg om Bert uit bed te bellen.

,,Het schijnsel is zo fel dat je boven de gloed ziet'', zei Ivo even later, al was hij zelf niet boven geweest. Ik had mijn fototoestel mee, dus ik ging even het hotel in. Dat van die gloed viel reuze mee, al rook het binnen nu ook naar houtkachels. (Later kreeg Ivo een sms, dat de geur van paasvuren op Borkum zou komen.)

Maar wat een verrassing! Boven in Hotel de Zwaan, waar ik wel vijftien jaar niet geweest ben, was alles bijna net zo als vroeger. Bij kamer 14, die een tijdje mijn kamer is geweest in de winter, omdat onze eigen zolder nog geen verwarming had, zat zelfs nog de sticker die ik er destijds heb opgeplakt. Dat was zo'n sticker die je nat moest maken en dan ergens op kon schuiven, decalcomanie heette dat. Nooit meer tegengekomen.