woensdag 3 mei 2006

Raadselen der natuur




In een tuin als die van mij komt van alles op, en meestal spul waarvan ik me niet kan herinneren of ik het zelf gezaaid of geplant heb. Zo staat er een blauwe bloem (hierboven) die best wel eens onkruid kan zijn. En een paars bloemetje (hieronder), dat volgens mij geen onkruid is, maar ik heb geen idee wat dan wel. Zijn er experts die dit lezen? Voor dit soort dingen is het wereldwijde web tenslotte uitgevonden!



Raadselen 2

Dat valt toch wat tegen, op internet, of met de tuinkennis van de mensen die dit lezen. Het is nu een paar dagen later, ik kreeg enkel een mailtje van fotograaf Wietze Landman, die op de krant binnen gehoorsafstand zit, over het bovenste bloemetje. Dat is een scilla non-scripta, wist hij.

Die andere ben ik nu (twee week later) ook uit. Nicht Gerda mailt me dat het een Anemona Blanda is. ,,Zal ondertussen wel zijn uitgebloeid'', schrijft ze. ,,Maar het mooie is dat ze volgend voorjaar meestal met méér terug komen.''

Kortom: leve het internet, maar ik koop deze week een tuinboek voor dummies.