dinsdag 27 juni 2006


Men vraagt

In Diever wordt elk jaar een stuk van Shakespeare opgevoerd, in een openluchttheater. Als je erheen rijdt kom je door het mooie Frederiksoord, waar een fraai, ouderwets uitziend hotel op de tweesprong staat. 's Avonds is het verlicht, tot na middernacht.

Vannacht op de terugweg zette ik de auto neer om te proberen er een foto van te maken. Zo vaak kom ik hier tenslotte niet voorbij.

Terwijl ik mijn auto als statief gebruikte (vandaar dat het zo spiegelt) was er een meneer met een stropdas uit het gebouw komen wandelen. Hij had ook een snor, meen ik.

,,Men vraagt zich af, wat u aan het doen bent?''

,,Ik vind het een mooi gebouw en ik probeer er een foto van te maken'', zei ik met het gevoel of ik met iets strafbaars bezig was.

,,Ik ben niet van de belastingdienst hoor'', voegde ik toe. ,,Of de bvd.''

De man zei niks. Er was nog een heer naar buiten gekomen. Die zei ook niks.

Ik drukte een paar keer af, probeerde nog wat smalltalk over het bedrijf, en vond het wel mooi geweest. Drenthe, zeggen ze wel eens, hangt aan elkaar van turf, jenever en achterdocht. Of dat van de turf en de jenever klopt, weet ik niet zeker.

(Het is helemaal geen mooie foto, overigens)