donderdag 24 augustus 2006

Ver weg

,,Kom je nu helemaal uit Leeuwarden'', vroeg Hilde van het CPNB (collectieve propaganda voor het Nederlandse boek) gisteren medelijdend op Schiphol.

,,Ja'', zei ik. ,,Ik moest er al vroeg uit want ik moest eerst de sledehonden nog aanspannen.''

Maar ik was er, op Schiphol, want ik ben met een persreis mee van het CPNB, voor een grote actie die ze later dit jaar houden. De reis gaat naar Curacao, waar ik inmiddels ben, een warm eiland (het is hier altijd rond de dertig graden, heb ik begrepen, Antillianen wennen in Nederland nooit aan de temperatuur), in het meest luxe hotel waar ik ooit heb geslapen.



Het heet Floris Suite Hotel en is in zijn geheel ingericht door Jan des Bouvrie. ,,Die heeft meer hotels op het eiland ingericht'', vertelde Petra, die een reisboek over het eiland heeft geschreven. Van mijn kamer, nummer 61, heeft hij in elk geval wat moois gemaakt.

Het is een slaapkamer met een enorm bed, een gangetje met douche (geen bad, daar doet Jan niet aan kennelijk) en aan de andere kant van dat gangetje een keuken en een minihuiskamertje.



Daar is dan weer een balkon achter, met uitzicht op het zwembad. Nieuwslezer Philip Freriks, die ook mee is, lag gisteravond direct al in dat zwembad met zijn vrouw.

,,Wat een luxe kamer'', riep ik uit.

,,Dan moet u die van hem eens bekijken'', zei de hotelman die met me was meegelopen. ,,Hij heeft de bruidssuite.'' Hij wees op John Jansen van Galen, die ook mee is. (Ik ben zelf, vrees ik, de enige niet-bekende deelnemer). Ik was meteen alweer een beetje jaloers, tot ik de bruidssuite zag. Die was precies zoals mijn kamer, alleen zat er een vierkant rek rond het bed. Alsof het een hemelbed was met de hemelbekleding eraf gehaald. Of een bed met een fitnesstoestel eromheen.

Het hotel is vast duur, want de internettijd is hier ook aan de prijs. Vandaar dat ik later wel meer meld, met foto's.