zondag 24 september 2006


Apparat Organ Quartet

Veruit de leukste band op het Freeze festival in de Harmonie, gisteravond, was Apparat Organ Quartet uit IJsland.

Ik moest erheen, had Kees al gezegd - die zelf niet kon - en Gerard van Klaveren zei het ook. Die is in het dagelijks leven burgemeester van Wolvega en omstreken en in zijn vrije tijd pop- en IJslandliefhebber. Er waren op Freeze drie IJslandse bands, daar had hij mede voor gezorgd. Een dag eerder had hij ze opgewacht op het perron in Wolvega, maar ze kregen de treindeur niet open en waren doorgereden tot Heerenveen.

Apparat Organ Quartet zijn vijf man (IJslander humor, om een vijftal 'quartet' te noemen) van wie een drumt en de rest op allerlei interessante synthesizers en orgeltjes speelt. Gitaren hoeven ze niet, die toveren ze wel uit hun elektronica. Ze hebben allemaal stropdassen om en dragen nerdy bruine pakken. Wat geloof ik in aan het raken is, het bruine pak.

Toen ik uren later de Harmonie had verlaten omdat het echt wel mooi was geweest kwam ik op de Nieuwestad een groep jongens tegen, die een vreemde taal spraken.

,,Komen jullie uit IJsland?'', vroeg ik ze in het Engels.

,,Ja'', zei eentje, en gaf me meteen een hand, want IJslanders zijn welopgevoede mensen. Ze hoorden bij de bandjes en waren onderweg naar het hotel. ,,Tanker'' heet het, zei de man met wie ik sprak en hij keek er vragend bij.

,,'t Anker'', verbeterde ik en wees ze de goede kant op. Voor je het weet staan ze weer in Heerenveen.

(De foto heb ik met mijn mobieltje gemaakt. Waardeloos, inderdaad)