zondag 3 september 2006


Kwis

Dat zul je nu altijd zien. Zaterdagavond had ik een klusje in Dokkum en ik had Kees gevraagd of hij zin had om mee te gaan. Dat had hij, dus wij naar de IJsherberg.

Toen we binnenliepen trad net een conferencier op, Jeroen Dreves, die het had over televisieprogramma's uit de jaren tachtig. De zaal reageerde niet echt, maar hij haalde onverstoorbaar 2 mensen uit het publiek voor een spelletje.

De eerste die hij uitkoos - haast zonder nadenken - was Kees, hoewel we onopvallend halverwege de zaal zaten. ,,Nu heb ik alleen nog een vrouw nodig'', zei hij.

Kees liet zich lijdzaam meevoeren naar het toneel, waar een zin over ,,sigareten roken'' en ,,hout zagen'' hing. Het publiek mopperde dat sigaretten met twee t's is, maar dat bleek een grap te zijn.

Kees moest die zin in de tegenwoordige tijd zetten. Het kostte hem even om te bedenken dat het ,,sigaretten ruiken'' en ,,hout zien'' moest worden.

Ik weet niet of ik Kees (met petje, de foto's zijn slecht) een volgende keer weer meekrijg.