donderdag 26 oktober 2006


Ameland booreiland nee

Op de site met oude foto's van Leeuwarden vond ik mijn huis, in 1973 op de foto gezet door de Dienst Stadsontwikkeling. Het is een tijd oefenruimte geweest voor bandjes, heeft Melvin me een keer verteld, maar ik weet niet of dat begin jaren zeventig al zo was.

In elk geval ziet het er sjofel uit, met protestposters op de deur en eentje op het raam.



Die laatste staat herkenbaarder op een van de andere foto's op de site. Ik herkende hem: om die protestposter tegen gasboringen was op Ameland destijds veel te doen. Op de voorgrond zie je een boortoren, in de verte de Amelander vuurtoren. 'Ameland booreiland nee', stond erop.

Amelanders wisten destijds: dat is protest van vogeltjelui en de waddenverenging. Op het eiland kwam een anti-poster met de tekst 'Vrije vogels / Gekooide mensen'. Die was in De Zwaan aanleiding tot lange discussies. We hadden eens moeten weten wat voor poster er op dat moment op mijn toekomstige huis hing.