zondag 8 oktober 2006


De man die niet van reisverhalen houdt

Op een avond met allemaal schrijvers in de Harmonie, vorige week alweer maar het laat me niet los, was ook een zekere Klaas uit Hindeloopen. Ik geloof tenminste dat hij Klaas heette.

Klaas is een gretige lezer, dat was al snel duidelijk. Hij had net weer een paar boeken gekocht van schrijvers die hier optraden, maar hij peinsde er niet over om een handtekening te vragen, want dat vindt hij zonde van de boeken.

Nog opmerkelijker werd het toen hij over literaire reisverhalen begon. Want zulke schrijvers en boeken waren hier ook.

,,Ik ben gestopt die te lezen'', zei Klaas. ,,Reisverhalen, daar word ik alleen maar ongelukkig van. Die schrijvers gaan op reis, ze komen op allerlei onbekende plekken, ze beleven het ene interessante avontuur na het andere, elke dag komen ze boeiende mensen tegen die meteen hun hele levensverhaal beginnen te vertellen, ambassadeurs, presidenten, stamhoofden. Als ik zelf op reis ga maak ik nooit zulke dingen mee. Dus ik vind mijn eigen reizen daardoor helemaal niet leuk meer. Je leest toch geen boeken om jezelf ongelukkiger te voelen?''