donderdag 19 oktober 2006


Dictee

Er was een stuk minder aandacht voor dan voor het Groot Dictee der Nederlandse Taal, maar op een discussie-avond in de Bres die ik aan elkaar mocht praten is zojuist het eerste Leeuwarder straattaaldictee gegeven. Ik had nul fouten, want je mag het schrijven zoals je wilt. Wat het betekent is een stuk moeilijker. Kijk maar:

1: Ik zat laatst op mijn bieka met een onmin biggie jonko
2: Terwijl ik rustig smookte en 'm zat te chillen in mijn space
3: Kwam er een waggie langs met twee tata's
4: Ik checkte en dacht bij mezelf: 'Mi gado, dat zijn rielekste sma's!'
5: Je weet toch, ik zette die playerstijl en liet de bling bling zien in mijn moffo
6: Die sma's in die waggie stopte en hielden me aan, maar 't was niet voor de chillerij
7: Die twee sma's waren van de skotoe en uiteindelijk mocht ik hun doekoe passen

(Kenners weten nu dat de ikfiguur op de fiets een joint zat te roken, glimlachte naar twee vrouwen in een passerende auto, die van de politie bleken te zijn en hem een boete lieten betalen.)