zondag 1 oktober 2006


Riemer van der Velde

Ik ken hem niet echt, maar voor voetballiefhebbers is Riemer van der Velde een heilige. Hij is heel lang de baas geweest van voetbalclub Heerenveen en heeft nu afscheid genomen. Ik weet het, want ik was erbij. Gisteren had Wybren me meegevraagd naar de wedstrijd van Heerenveen tegen PSV.

Riemer stond al breed in de kranten, hij is geridderd en zijn vrouw Annie meteen ook, alleen zij wat lager. Hij is ereburger van Heerenveen geworden, wat vermoedelijk inhoudt dat je overal gratis mag parkeren.

Voor de wedstrijd was er een ceremonie op het veld rond Riemer en zijn vrouw Annie. Op alle stoeltjes lag een plastic vlaggetje met Riemer Bedankt! erop. Het ging me te ver om daarmee te zwaaien. Wybren deed het gelukkig ook niet, maar de man naast me zwaaide wel voor twee. Op de tribune links ging zelfs een heel groot spandoek met Riemer en Annie omhoog, dat op het fotootje staat.

Nu heeft Van der Velde deze week zijn collega van PSV ,,een eikel´´ genoemd. De PSV-fans (niet zoveel, de hoektribune zat niet eens vol) zaten dan ook de hele ceremonie lang luid te zingen. Je kon het helaas net niet verstaan, maar ze hielden het zeker tien minuten achtereen vol, of hoe lang het eren ook maar duurde.

Riemer en Annie hoorden er niks van zo te zien, en het kwam ook niet in beeld. Dat is te snappen, het zou het feest maar verstoren. Het gehuldigde paar zag er zo gelukzalig uit met die bloemen en zo, dat het me niet had verbaasd als ze het veld hadden verlaten door langzaam, hand in hand, omhoog te zweven, zo de hemel in.