woensdag 29 november 2006


Stayokay

Niet veel mensen die ik ken zijn in Kring van Dorth geweest, maar ik wel. Daar is de jeugdherberg (Stayokay, heet dat nu) van Gorssel verstopt. Jan van den Belt vierde er zaterdag, dat hij 12,5 jaar getrouwd is met Marjanne.

Het is een rustieke Stayokay, met opgezette dieren aan de muur en slaapzalen met namen als 'Bijenkorf' en 'Hazeleger'. Ik had een bed in 'Hondemand'.


Jan en Marjan hebben twee zoons, Koen en Sjoerd. Volgens mij staat Sjoerd hier op de foto. Die kan heel lang en heel intens naar je kijken.

Omdat we allemaal een dagje ouder zijn, was het feest al om twaalf uur afgelopen, toen ging de bar in elk geval dicht. Een paar volhouders, onder wie Gerrit Bosman die nog net zo druk is als toen hij studeerde, maar inmiddels wel longarts, stelden voor om een taxi te bellen en nog ergens heen te gaan.

,,We gaan naar Dieka, we gaan naar Dieka'', riep Gerrit enthousiast. Hij komt uit de buurt dus hij zal het wel weten. Maar Dieka werd het niet, want dat is helemaal in Markelo, veel te ver weg.

Een klein groepje - ik ook - ging daarom naar Deventer. Het enige cafe dat ik ken, Chez Antoinette, waar ik twintig jaar geleden een keer met Menno was, ging net dicht.

De keus viel op Sjampetter, een eigenaardig cafe waar de politie (als we de eigenaar mogen geloven) voortdurend op loert. Ook al is daar (zei de eigenaar) geen enkele reden toe. Eigenlijk was de tent al dicht, maar de eigenaar bleef maar rondjes geven. De politie is niet langs geweest.