maandag 30 april 2007

Koninginnedag

Voor de Amelanders die er niet waren: een paar kiekjes van de optocht van Koninginnedag. Er waren een stuk of dertig wagens denk ik (ik heb ze niet echt geteld). Het is natuurlijk de leukste koninginnedagviering van Nederland, dat blijkt er wel uit dat de broers Anker er al zestien jaar achtereen komen. Ook nu.





Niet iedereen had het naar zijn zin op die wagens. Hier zat er eentje zo te huilen dat de tranen echt uit zijn gezicht sproeiden. ,,Oh, die Ballummer'', zei Jantheo toen ik hem deze foto liet zien.



Dit is Jaap, op een wagen waarop iedereen als een soort vuurtoren verkleed was, met een verwijzing naar FC Groningen, dat de komende tijd voor bepaalde wedstrijden door Ameland gesponsord wordt.



Hendricus IJ. zat op een wagen met allemaal zwemmers, dat wil zeggen, hij zat op een springplank, en onder hem werden steeds etalagepop-benen omhoog gestoken. Hendricus zat bij mij in de klas op de lagere school en onze hele klas kon niet zwemmen. We hebben wel gecollecteerd voor het zwembad, dat er pas later kwam. Ik kan nog steeds niet zwemmen, maar Hendricus waarschijnlijk wel, die is veel sportiever dan ik.



Vorig jaar was er een wagen die kippenveren sproeide, maar zo gek was het ditmaal niet. Er was wel iets met kuikentjes, die bescheiden confetti gooiden.