zondag 20 mei 2007

De bierval







Naaktslakken vinden campanula erg lekker. Een van de drie plantjes van de bloemetjesmarkt was gisterochtend al bijna helemaal weggevreten. 's Morgens om zeven uur lagen er nog een stuk of tien slakjes bij, die ik in de groencontainer heb gegooid. Ze voelen minder vochtig aan dan dat ze eruit zien.

Tuinieren voor beginners raadt korrels aan, maar die zijn ecologisch niet verantwoord, staat er bij. De enige andere oplossing tegen naaktslakken is volgens het boek een bierval, maar er staat dan weer niet, wat dat is.

Collega's die meer tuinieren wisten het, van vroeger. Je begraaft een pot of beker in de tuin en vult die met bier. Volgens sommigen is een gewoon bord met bier al voldoende. Slakken komen daarop af en ze verdrinken erin.



Het klinkt te mooi om waar te zijn, maar vannacht zette ik drie biervallen. Een bloempot (hierboven), een glazen schaaltje (hieronder) en voor de zekerheid ook een schoteltje los op de klinkers.




Het was Grolsch over datum. Ik hoopte maar dat naaktslakken niet al te kritisch zijn wat hun allerlaatste drankje betreft.

Net als vroeger op Sinterklaasochtend stond ik al vroeg op. Het is een mirakel. Vooral de bloempot zat bijna tot de rand toe vol dode naaktslakken. Maar zelfs op het schoteltje lagen er een paar.



Ik heb de volledige slachting bij elkaar op een bord gegooid voor het groepsportret boven dit stukje. Zo ziet in bier gemarineerde naaktslak er dus uit. Hoe het smaakt weet ik niet.

Het roept allerlei vragen op over slakken. Hoe weten ze waar dat bier staat? Kunnen ze het ruiken misschien? Kunnen ze dat elkaar vertellen? Zijn het misschien gereincarneerde alcoholisten? Of kruipen ze maar wat op goed geluk rond, in de hoop op een biertje?

En nog zo'n vraag: wie heeft de bierval uitgevonden? Misschien stond bij een herberg een niet goed afgesloten biervat buiten en vielen er bij het uitschenken van die slijmerige lijfjes in de roemers.

Of beter nog, misschien is ooit een middeleeuwse bierdrinker straalbezopen in de berm in slaap gevallen en werd hij 's morgens gevonden, helemaal vol dode slakken...

Vanavond zet ik weer een bierval. De natuur is fascinerend.