dinsdag 14 augustus 2007

Hollands vlag, jij bent mijn glorie



Op de pier van Holwerd wapperen boven de ingang van het Wagenborggebouwtje vijf vlaggen. Ik kan er, bedacht ik vanmiddag, vier thuisbrengen.

De flowerpowervlag rechts, met scheve strepen en ronde bladvormen, is de Friese. Dan die nautische van Wagenborg Passagiersdiensten.

Dan, een beetje hoger dan de rest, de Nederlandse.

Dan die van Ameland, met twee keer drie streepjes en een halve maan, die zouden verwijzen (zeggen ze op Ameland) naar een maanverlichte avond waarop eilander jutters er met drie balken vandoor zijn gegaan.

Maar dan is er een mysterieuze, met sterren en golvende strepen. Vroeger hing er, volgens mij, ook nog zo'n blauwe vlag van de EU bij, maar die zie je nergens meer.

,,Weet u wat voor vlag dat is'', vroeg ik mijn vader in het ziekenhuis.

,,Volgens mij is die van Holwerd'', zei hij.

Hij zat in de buurt: het is die van de gemeente Dongeradeel. Wat zo'n gemeente met een vlag moet blijft een raadsel. Trots zijn ze er niet op, want op de site van de gemeente is hij niet te vinden.