zondag 6 april 2008

Een schoonzus van Mozes




Charlton Heston, die Mozes speelde in 'De tien geboden' is er niet meer, maar Joyce van der Veen, de Nederlandse danseres uit het showballet van Toon Hermans en een van de balletgezelschappen van de kleurrijke Markies de Cuevas volgens mij wel.

Ze hebben met elkaar te maken, want Joyce van der Veen vertrok in 1954 hoopvol naar Hollywood, op haar zesentwintigste. ,,Ik ben zo opgewonden dat ik nauwelijks spreken kan'', zei ze in '54 toen Universal haar een contract aanbood.

Ze deed audities voor allerlei rollen, maar de praktijk viel tegen want ze was niet de enige daar. Pas na een jaar kreeg ze een rolletje, als een van de zeven dochters van Jethro, Mozes' schoonvader, in diezelfde 'De tien geboden'.

Daarna speelde ze, lees ik, vooral in tv-series tot het in 1966 ophield. Ze was eind jaren zestig bij Willem Duys in zijn tv-programma, waar ze werd aangekondigd als ballerina.



En ze was in 2001 in het Anne Frankhuis, want Anne Frank had een fotootje van de jonge danseres (even oud als Anne Frank zelf) aan de muur geplakt. Je hebt niets aan zulke weetjes, maar ik ben er dol op.