zaterdag 12 april 2008

Zelf kunst maken




,,Ik herken je stem'', zei Jantine Wijnja gisteren in kunsthuis Syb. ,,Maar je ziet er heel anders uit dan ik dacht.''

Jantine Wijnja is een kunstenares die een maand lang in het kunsthuis in Beetsterzwaag allerlei vreemde theorieen had laten zien. Daarbij hoorde ook elke week een radio-uitzending op internet, Mind Radio. Daarvoor hadden we bij mij in de keuken al eens wat dingen opgenomen, vandaar dat mijn stem haar bekend voorkwam.

Gisteren was ik er zelf bij, met Kees en Jaap, want we gingen ter plekke een uurtje liveradio doen met onder meer een hoorspel, Radio Asconaklassieker Bear Oeleboele.

,,Wat had je je dan voorgesteld'', vroeg ik.

,,Iemand met sluik haar'', zei ze. ,,Donker haar. En een beetje bleek.''



Het eerste plaatje dat Kees wilde gaan draaien, was 'Alleen de zee' van Willeke van Ammelrooy, vertelde hij haar.

,,Wie is dat?'' vroeg Jantine Wijnja.

Wij waren hoogst verbaasd. ,,Willeke van Ammelrooy!'' herhaalden we, alsof het daar duidelijker van werd. ,,De beroemde actrice!''

,,Ik heb geen televisie'', zei Jantine Wijnja.

(Marco Bakker kende ze wel, bleek wat later).