woensdag 25 juni 2008

Stuiterkuikens en babyvest




De kijkers in Assen reageerden eigenlijk niet eens zo op de filmpjes van kunstenares Mathilde Hemmes, gisteravond. Daar was een programma met meer van zulke films, en een forum achteraf, waar ik in zat. Zo draaide er Hemmes' filmpje met stuiterkuikens - dode kuikentjes met een balletje erin genaaid, die in slowmotion stuiterden - en het filmpje van de slapende baby Aimee in een jasje van kuikenbont, met een kraagje van kuikenkopjes.

,,Was dat eigenlijk je eigen baby?'', vroeg ik.

,,Nee, maar ik had grote moeite een baby te vinden'', zei ze.

,,Jeukte dat jasje niet heel erg?''

,,Welnee, het was aan de binnenkant heel zacht gevoerd, het voelde heel lekker.''




Auto-advies

Bij de weg uit Assen stond een jongen van in de twintig in de berm met beide handen naar de auto's te zwaaien. Ik stopte. Hij bleek te staan liften, hij moest naar Groningen.

,,Dat deden we vroeger met de duim'', zei ik.

,,Echt waar?'', vroeg hij alsof ik iets nieuws vertelde.

Het was een welopgevoede, licht ballerige jongen die zich meteen voorstelde als Thomas en een heel gesprek over werk en woonplaats begon. Hij werkt bij een grafisch ontwerpburo'tje - hij maakt visitekaartjes en flyers voor bevriende dj's - en doet er een opleiding naast. Hij woont op zichzelf in Assen waar af en toe zijn moeder langskomt, die het er gewoonlijk maar een bende vindt.
Ergens halverwege zei hij: ,,Je moet wel een andere auto kopen.''

,,Waarom?'', vroeg ik.

,,Deze motor maakt wel verschrikkelijk veel lawaai. We rijden maar 120 en het klinkt als 200. En voor het werk dat je doet lijkt zo'n auto me ook niet erg representatief.''

,,Wil je nu een lift naar Groningen of niet'', zei ik een beetje geprikkeld. Nee, die wilde hij wel. Nu ging hij op stap, naar de Blauwe Engel, want daar kun je elke dinsdagnacht onbeperkt bier drinken voor 15 euro. Ik mocht wel mee als ik wilde.

,,Wat voor auto zou jij kopen als geld geen rol speelt?'', wilde ik weten.

,,Een Mini Cooper'', zei hij dadelijk. ,,Cabriolet. En als ik veertig wordt een BMW of Alfa Romeo. Die zijn ook cool.''