maandag 29 september 2008

Hud



Tegen de balie bij videotheek Celluloid stond een gedrongen man geleund met een leren jasje en enorm glimmende schoenen. Hij was hier voor de gezelligheid, zo te zien, want hij huurde niks maar was aan de praat met videobaas Jan Brugman.

Ik kwam nogmaals 'Hud' huren en 'Cool hand Luke', want het zijn Paul-Newmandagen. Volgens de computer waren ze er allebei en de schijfjes zaten in de grote la waar alle dvd-schijfjes in bewaard worden. Maar de doosjes waren in de zaak niet te vinden. Vermoedelijk had iemand ze op de verkeerde plek neergezet.

,,Ik neem de schijfjes zo wel mee'', zei ik. ,,Die doosjes kunnen me niks schelen.''

Maar zo gaat dat niet. Jan riep de man met de glimmende schoenen erbij. ,,Danny vindt het wel'', zei hij vol vertrouwen.

Danny ging de kasten door waar wij net ook al voor hadden gestaan, wees op wat andere films met Paul Newman die er wel stonden maar die ik niet zocht, en plukte op een heel andere plek het doosje van 'Cool Hand Luke' vandaan.

,,What we have here, is failure to communicate'', zei hij.

,,Dat is de beroemde zin uit 'Cool hand Luke'', zei ik waarderend.

,,Metallica heeft het ook gebruikt in een van hun nummers'', zei Danny. Hij kon niet op de titel van dat nummer komen, maar het was zo ook al een goed gesprek.



('Luke' moet ik nog herbekijken, maar 'Hud' is prachtig met die reusachtige Texaanse vlakten, dat rijke zwartwit en vier fantastische hoofdrollen. Hij doet een beetje denken aan 'The last picture show', ook in zo'n leeg Texaans plaatsje. Geen wonder, want beide films zijn gebaseerd op boeken van Larry McMurtry.)