woensdag 26 november 2008



Sint 2 Sint

Door toeval zat ik in cafe Eygelaar naast Harry Wiersma. Hoewel hij van zichzelf een mooie baard heeft, plakt hij eens per jaar een kunstbaard voor, zet een mijter op en doet de intocht van Sinterklaas in Leeuwarden. Al een jaar of dertig, schat hij. ,,Ik ben nou 69'', vertelde hij. ,,Het houdt wel een keer op.'' Bijna was het dit jaar al niet doorgegaan want hij had een cyste op zijn stemband.

Van iemand met zoveel dienstjaren als goedheiligman kun je wat leren. Zo zwaait Harry, die net zomin kan paardrijden als ik, op de schimmel nu en dan met beide handen tegelijk. Daarmee laat je zien dat Sinterklaas lenig genoeg is om op de daken te klimmen, legde hij uit. Ik weet niet of ik dat durf.

,,En je moet niet alleen zwaaien, maar soms ook naar kinderen wijzen'', doceerde hij. Dan geef je het iets intiems en individueels, begreep ik. Amerikaanse presidentskandidaten (presidenten trouwens ook) doen dat voor en na speeches ook altijd, wijzen en zwaaien of ze plotseling iemand in het publiek herkennen.

(De foto is van LC-fotograaf Wietze Landman)