vrijdag 9 januari 2009

Aartspotters



,,Zit Aart Staartjes op deze boot?’’, vroeg Emmy samenzweerderig op de boot naar Ameland.

,,Hij reed volgens mij in de auto achter ons maar ik weet niet zeker of hij het was. Hij heeft lang haar en een petje op. Kun jij niet even rondlopen en kijken of hij het is? Volgens mij zit hij in die hoek.’’

Mensen verwachten de vreemdste dingen van journalisten. Maar vooruit, ik kocht een kop soep bij het buffet en liep met het dienblad naar de hoek die ze had aangewezen. Geen meneer Aart. Niet eens Pino, of Bert, of Ernie.

,,Je moet zelf de andere kant maar doen’’, zei ik. Emmy verzamelde haar moed en ging op zoek.

Even later kwam ze giebelig terug. ,,Hij zit helemaal in dat hoekje voorin’’, zei ze. ,,Ik gluurde om de hoek en hij keek me recht aan.’’

,,Breng hem een gehaktbal’’, opperde ik.

,,Ben je gek, dat betaalt hij zelf maar’’, zei Emmy. ,,Hij is rijk genoeg.’’