donderdag 26 februari 2009

Evolutie in Drachten






In Drachten is de enige MBO-opleiding journalistiek van Nederland en daar mocht ik een gastcollege geven. Bert, docent journalistiek, haalde me op bij de balie en trok koffie voor me uit een automaat.

Bert vertelde dat hij in Ede had gestudeerd. Daar is een journalistenopleiding die bekend staat als streng religieus. Dat beaamde hij ook.

,,Wil je voor mij een papier ondertekenen dat je niet langer gelooft dat de aarde in zeven dagen is geschapen?'', vroeg ik speels. ,,Dat doet het goed tegenwoordig.''

Oh jee.

Bert geloofde dat juist wel, van die zeven dagen. Hij had zich geergerd aan Andries Knevel en kerkte hier in Drachten bij Orlando Bottenbley, die alle zeilen bijzet tegen die vermaledijde evolutie-figuren. Hij (Bert) vond de herdenking van de geboorte van Charles Darwin (200 jaar geleden) en van het uitkomen van Darwins boek (150 jaar geleden) ook een beetje idioot.

De waarschijnlijkheid dat iemand een paar dagen overleeft in de maag van een walvis heb ik maar niet meer aangesneden. Daar was Bert veel te aardig voor.