dinsdag 26 mei 2009

Glijden






Aan het eind van de wedstrijd Cambuur - Zwolle gingen de spelers van Cambuur, die zojuist met 2-0 hadden gewonnen, bij de tribunes langs. Ze renden er op af, lieten zich voorover vallen en gleden dan een eindje over het gras, dat geen zichtbare sporen op het shirt achterliet.

Ik was uitgenodigd op de VIP-tribune, een sjieke aangelegenheid met goed zicht, met schalen hapjes en een juffrouw die je bestelling komt opnemen, die nog eens niks kost ook. Daar was me al direct duidelijk dat het goed zou aflopen, want Jan Bruin was er ook en een Amelander is altijd een gunstig voorteken.

De wedstrijd was niet veel soeps, zeiden kenners, maar de Cambuurfans zongen en zwaaiden dat het een aard had. Toen de Zwollefans begonnen te zingen 'Friezen zijn homo's' (of iets dat daarop leek) namen de Cambuurfans dat zo over, want zij noemen Heerenveenfans Friezen. De enige homo die ik zo eentweedrie zag stond achter me te twitteren en trok het zich niet merkbaar aan.

Vanaf die tribune heb ik ook zitten twitteren tot de batterij van mijn telefoon leeg was. In het stadion zaten nog diverse andere twitteraars, tot Erben Wennemars toe, de leukste twitteraar van Nederland. Hij was voor Zwolle; ik had die club voor hem wel een puntje gegund.