donderdag 7 mei 2009

Helena 105






,,Je zult je wel op je gemak voelen'', zei Oerolbaas Joop Mulder op de kade bij het VOC-schip in Amsterdam. ,,Bij zo'n echte Friese koe.''

Er stond een koe op de kade, fris gewassen en mooi geborsteld. Het dier keek minzaam om zich heen en piste een keer met een gulle, klaterende straal tot groot vermaak van iedereen, vooral de persfotografen.

,,Is ze echt Fries?'', vroeg ik aan de eigenaar, die ernaast stond en Jacob Rens bleek te heten.

,,Nee ze komt uit Hoogwoud'', zei hij. ,,Ze heet Helena 105 en kan door een hoepel springen.''

,,Daar geloof ik niks van'', zei ik. Deels omdat ik het echt niet geloofde, deels omdat ik hoopte dat hij het dan zou demonstreren.

Jacob liet zich niet uitdagen. ,,Ze kan het echt'', zei hij op een graag-of-niettoon. ,,We hebben het gedaan op de Winterparade. Het staat trouwens ook op Youtube.''

Hij was daar met Helena 105 om de presentatie op te luisteren van het Oerol-Paradeprogramma dat in september in New York te zien is. Minister Plasterk was erbij, met hoed, wat theatermakers en mensen van Oerol, onder wie Joop Mulder.

Die presentatie zag er leuk uit met die boot en een processie-achtig buffet, maar er gebeurde verder weinig. Het VOC-schip bleef gewoon liggen, Plasterk las een declaratie voor, er werden artistieke broodjes rondgedeeld met olijfolie van zelfgekweekte, handgeplukte olijven en grote zoutkorrels.

En Helena 105 sprong niet door een hoepel, al zei Jacob Rens tegen iedereen dat ze dat kon.