zaterdag 16 mei 2009

Verkoudheid, varkensgriep en veteranen





Donderdagavond ging ik niet mee de stad in, wat wel zonde is als je in New York bent, maar ik was moe, had hoofdpijn, keelpijn en ik was snipverkouden. Dan maar wat zappen vanuit het hotelbed.

Alle tv-zenders riepen moord en brand over het eerste ernstige geval van swine flu in New York.

Tot nu toe viel het daar mee, doden waren er niet en de griep ging vanzelf weer over. Maar nu had een leraar ernstige ademhalingsproblemen: meteen drie scholen dicht.

Daar voel je je niet beter door.

Omdat ik vrijdag toch naar huis zou vliegen en me nou ook weer niet zo belabberd voelde, besloot ik dat ik gewoon flink verkouden ben. Niet aanstellen, geen slapende honden wakker maken. Gewoon in het vliegtuig naar Schiphol en dan met de trein.

Daar werd de stilte in de stiltecoupé vanmorgen flink verstoord door een invasie van oude mannen, sommige met medailles op. Indiëgangers, zo bleek uit de verhalen die ze elkaar en elke passagier die interesse vertoonde vertelden. Ze gingen naar de Veteranendag in Zwolle.

,,Hoe lang was jij er? Twee jaar?'', vroeg een man voor me aan zijn buurman.

,,33 maanden. De ene dag gekeurd en de volgende zat ik al op het schip'', vertelde de buurman.

,,Nu gaan ze drie maanden en dat vinden ze al lang'', zei nummer een.

,,Bent u wel eens teruggeweest?'', vroeg een passagiere. ,,Het is er prachtig.''

,,Dat wilde mijn vrouw niet'', zei de man.

Achter me zat iemand een Indonesisch liedje te zingen. Alles tot ergernis van een man die met oordopjes in artikelen las met titels als ,,Novel ND02 Haptolyte Strengthens the Association Between TLR4 Asp229Gly and Crohn's Disease in an Australian Population''.

Hij keek mij aan en wees hoofdschuddend op de tekst SILENCE die op het raam staat. De veteranen hadden het niet eens door, die hadden elkaar meer te vertellen dan er in een dag past.

In Zwolle gingen ze er allemaal uit.

,,Is die IJsselhal ver van het station?'', vroeg een.

,,Ik ga heen met de bus, dan kan ik zien of ik het terug kan lopen'', antwoordde een ander.

Wat mezelf betreft, ik nies en hoest nog een beetje, maar het stelt weinig voor. Ik maak me pas zorgen als over een dag of wat allemaal veteranen varkensgriep blijken te hebben.