maandag 31 mei 2010

De kookwekker van Joop Visser



Joop Visser trad voor het laatst op in Cafe Eygelaar toen hij 51 was.

Dat is nu twintig jaar geleden en zondagmiddag was hij er weer, met Jessica van Noord. Zij is zijn tweede stem, zijn komische wederhelft en ze verbetert hem zo nu en dan, als hij een ander liedje inzet dan de bedoeling was.

Vroeger noemde Visser zich Jaap Fischer en had hij een hitje dat 'Het ei' heette, maar die dingen doet hij niet meer. Hij zingt nu vermakelijke en verbitterde liedjes over politiek, strebers en de staat van Nederland in het algemeen.

Zijn teksten rijmen en lopen fantastisch, maar ze komen pas echt tot hun recht als hij ze pal voor je neus uitvoert. ,,Als ik die politici / Op de televisie zie / dan denk ik nou dan stem ik die''.



Hij deed een serie 'Gezinsleven' (Vader, Moeder, Zoons, Kat en Hond), een serie 'Politiek' en een serie Verzoeknummers. Voor elke serie zette hij een kookwekker.

Dat met die kookwekker was nieuw voor mij, maar niet voor een andere bezoeker, die het in Amsterdam een keer bij Van Morrisson had meegemaakt. Toen die wekker rinkelde liep Van Morrisson het toneel af en kwam zelfs niet meer terug voor het applaus, terwijl de band het nummer zonder hem afmaakte. ,,Ik had dertig elpees van Van Morrisson'', vertelde de man, ,,maar na dat concert vond ik hem een stuk minder.''

Bij Visser was dat anders. De wekker ging middenin nummers af waarna ze er meestal nog eentje deden.

In die laatste serie zongen ze dit (onder veel bijval)



Ook deden ze het Fries Volkslied, dat door een groot deel van de kroeg mee werd gezongen. Twee mensen gingen er zelfs bij staan.



Wij veronderstelden dat Jessica zijn dochter was, maar ze kennen elkaar van een koor uit Haarlem. Ze is de dochter van Ben de Graaf, oud-sportjournalist van de Volkskrant, ze heeft een man uit Sneek en haar vier kinderen hebben Friese voornamen, vertelde ze. Naar andere kinderen van Joop Visser hebben we niet gevraagd.