woensdag 16 juni 2010

Zorro! Zorro! Zorro!



Bij de Hoagie Ranch zaten tussen de middag wel vier politiemannen broodjes te eten, dus dat moet een vertrouwd adres zijn. Het is er rijk versierd met cowboys- en indianendingen.

Aan het plafond hingen lunchboxes, blikken broodtrommeltjes met opdruk. De Amerikanen bij ons aan tafel vertelden dat die voor hen als kind een big deal waren, want je ouders kwamen altijd met een foute lunchbox aanzetten, terwijl anderen uit de klas precies die lunchboxes hadden die jij ook wilde.

Er hingen lunchboxes van 'Gunsmoke', 'Have Gun Will Travel', 'The Lone Ranger', 'Hopalong Cassidy', allemaal cowboyseries. De mooiste vond ik die van 'Zorro' omdat ik daar vroeger graag naar keek. Don Diego de la Vega deed een masker voor en was keer op keer de dikke Sergeant Garcia te slim af. Die riep dan 'Lancers! After him!'.

,,Hadden jullie dat in Nederland op tv?'', vroeg Margo.

Om het te bewijzen begon ik de intro van Zorro te zingen: ,,Out in the night / when the full moon is bright / comes the horseman known as Zorro.''

,,Ik wist niet eens dat er een theme-song van was'', zei Gilbert.

Toen we even later afrekenden vroeg de baas van Hoagie of ik het nog eens wilde zingen. Hij kende het muziekje evenmin.

Dat ze in Texas 'De Fabeltjeskrant' niet kennen, dat is niet anders. Maar het wordt bedenkelijk als ze hun eigen erfgoed vergeten.