donderdag 24 februari 2011

Studiereis Groningen


Met Andries Veldman van Stadsblad Liwwadders gingen Jaap en ik gisteren naar Groningen, voor de tweede studiereis. De eerste keer was Willem Annee van Cafe Eygelaar mee, maar die is niet honderd procent. Voor de studie staken we achtereenvolgens bij Cafe De Sleutel, Cafe De Wolthoorn, restaurant De Beurs en Cafe Mulder aan.


Het was een leerzame expeditie. In De Wolthoorn hebben ze bijvoorbeeld leverworst en osseworst, want Andries dan ook allebei bestelde. ,,In Leeuwarden is nergens osseworst te krijgen'', vertelde hij erbij. In de Wolthoorn nu ook niet meer, wij hadden de allerlaatste.

In datzelfde cafe liep Ypke Gietema binnen, met zijn hond Blinder, voor een kopstootje. De domineeszoon uit Cornjum en oud-wethouder van Groningen begon meteen Fries tegen ons te spreken en rondjes te geven. In Groningen heeft hij veel bouwprojecten gedaan - waaronder het museum - en hij gaf onomwonden zijn mening over het Leeuwarder Zaailandplan: ,,Dat plein was niet veel, maar het wordt nu niet beter.''

Toen hij hoorde dat twee van ons bij de Leeuwarder Courant werken, meldde hij dat Wio Joustra op dit moment in restaurant De Sigaar zat te eten. Ook op studiereis, natuurlijk.

,,Wat doet u nou elke dag?'', wilde Andries weten, die hem meteen kiekte.

,,Van een borrel genieten'', zei Gietema. ,,En soms van mijn vrouw.''

,,Van welke geniet u het meest?'', vroegen wij.

,,Van de hond uitlaten'', zei hij.

,,Heet uw hond werkelijk Blinder?'', vroegen wij.

,,Ja'', zei Gietema. ,,Als ik drie uur met hem loop, zeg ik zestig keer blinder. En als ik dan thuis mijn vrouw zie roep ik nog een keer blinder.''

(Andries maakte twee schemerige en niet erg verstaanbare filmpjes, die hier en hier staan)