vrijdag 22 juli 2011

Listen to the music



Kijk: dit ben ik. Muzikaal gezien dan.

Het is de uitkomst van een test van de BBC, waarvan het invullen enige tijd kost en waar je muziekfragmentjes moet rangschikken, moet bepalen of een metronoom wel echt in de maat tikt en of fragmenten met elkaar overeenkomen.

De uitslag valt mooi voor me uit, al zeg ik het zelf. Al had ik gedacht dat ik enthousiaster over muziek zou zijn. Dat het gemiddeld is, betekent dat 54 procent van alle deelnemers aan deze test (hoeveel dat er zijn weet ik niet) enthousiaster zijn dan ik. Of zoals de BBC het formuleert: Music is important to you, but not as important a focus as it is for some.

Nee, dan mijn musical curiosity en mijn musical perception: die zijn allebei 99 procent! En de social creativity: 96 procent! Daarbovenop nog eens een emotional connection van 82 procent! Ik bedoel maar! De mensen die vroeger aan de bar van de Zwaan zeiden: ,,Als je voor mij zingt, mag je wel ophouden'' hadden dus mooi ongelijk.

Wat het betekent? Mijn hoge musical curiosity wijst erop dat ik nieuwsgierig ben naar muziek die ik niet ken en een brede belangstelling heb, zegt de BBC. You may also enjoy going to live music events more for the experience than the type of music being played. Dat is helemaal in de roos.

De perception toont dat ik goed kan luisteren, niet vals zing en redelijk maat kan houden. De hoge sociale creativiteit zegt ondermeer dat ik goed liedjes kan onthouden. De emotionele connectie tenslotte betekent dat ik met muziek mijn stemming kan beinvloeden.

Dat was het. Ik ga een plaat opzetten.