woensdag 6 juli 2011

Mijn broer voetbalde bij Ajax



,,Bent u uit Nederland?'', vroeg deze winkelier, bij wie je afbeeldingen van de heilige familie kon kopen of kleine griekse beeldjes, bedrukte mokken, ansichtkaarten, miniflesjes Ouzo of speldjes van de Akropolis.

,,Dan kent u mijn broer. Hij voetbalde bij Ajax.''

Hij trok een gesigneerde foto tevoorschijn die kennelijk op de toonbank klaar had gelegen en hield hem vol verwachting omhoog. Het was de bedoeling dat ik zijn broer herkende, en dat hij belangrijker is dan alle iconen uit de winkel bij elkaar.

,,Ik ben niet goed thuis in voetballers'', bekende ik.

,,Het is Angelos Charisteas'', zei de man korzelig. Hij noteerde de naam op mijn verzoek op mijn plattegrond van Athene.

,,Is dat werkelijk uw broer?'', wilde ik weten. Ze leken weinig op elkaar.

,,Hij is mijn brother-friend'', verduidelijkte de man, en sloeg erbij op zijn hart. Meer broederschap dan bloedverwantschap, dus. Zo kan ik het ook, dacht ik, en toch vertelde ik hem niet dat Ruud Gullit mijn vader is.