maandag 5 december 2011

Een andere Sint



Youri uit groep 1 van 't Ienster, de school van Ballum, is vier jaar. Hij begon dadelijk tegen Sinterklaas te spreken toen die vanmorgen op school langskwam. Een belletje speeksel hing op zijn kin, zo geestdriftig was hij.

Hij deed ook mee aan het toneelstukje van groep 1 en 2, waar alle leerlingen zich met een doos verkleed hadden tot lopende cadeautjes. Op de dozen hadden ze geschreven waarom ze Sinterklaas zo leuk vinden. De ene waardeerde de lange baard, de ander de gouden staf, een derde vond Sinterklaas zo fijn rustig. Maar bijna iedereen vindt Sint vooral leuk omdat hij snoep en cadeautjes brengt, daar maken ze geen geheim van.

Youri vindt de Sint leuk vanwege de Pieten. Hij volgt het Sinterklaasjournaal en vroeg bezorgd: ,,Waar is de verlaten Piet?''

Ik had geen enkel benul wat hij bedoelde. ,,We zijn nog op zoek'', zei ik diplomatiek. ,,Maar dat komt wel in orde hoor.''

Daarmee was de kous voor Youri wat dat betreft af, maar er was nog een ander thema. Hij bekeek me intensief en zei: ,,Jij lijkt helemaal niet op de echte Sinterklaas van televisie.''

,,Waarom niet?'', kaatste ik terug.

,,Die heeft een bril op'', zei Youri.

,,Ik ook, kijk maar goed'', zei ik. ,,Dit is mijn Amelandbril.'' Als ze vier zijn kun je daar nog mee wegkomen. De geloofwaardigheid neemt wel toe als er cadeau's en pepernoten volgen.


(De foto is gemaakt door Tim Hoomoedt. De handen zijn van Janke de Boer-Nagtegaal. Een paar echte Sinterklaasfoto's staan hier.)