donderdag 29 maart 2012

Zij, die ons kennen



Bij de stationskapper lag een stapel singeltjes in de vensterbank. ,,Zoek er maar eentje uit!'', riep hij gul. Van 'nee, dat hoeft niet hoor' wilde hij niet weten. Donna Summer, Michael Jackson, van alles zat ertussen.

En ook 'Du' van Peter Maffay, de megahit uit begin jaren zeventig.

,,Je pakt meteen de beste!'', zei de stationskapper.

,,Dit was een hit toen ik net naar Toppop begon te kijken'', legde ik uit.

,,Er zit ook Nederlands in, wist je dat wel?'', zei hij.

Ik stond versteld. Eindelijk iemand die het ook had gehoord!

Als jongen hoorde ik altijd dat Maffay na het eerste refrein 'Zij, die ons kennen' zingt. Gewoon in goed verstaanbaar Nederlands. Luister maar, het fragmentje staat hieronder.



Pas jaren later kwam ik erachter dat hij eigenlijk zingt 'Seit wir uns kennen'. Toch hoor ik nog steeds 'Zij die ons kennen'.

Dat het nu nostalgie is geworden heeft het nummer alleen maar beter gemaakt. Het staat hier helemaal.