vrijdag 17 augustus 2012

Elvis heeft het pand net verlaten

Gisteren was het 35 jaar geleden dat Elvis overleed. Diezelfde dag overleed ook Pé Hawinkels, de vertaler dankzij wie ik 'Buddenbrooks' van Thomas Mann al kon lezen voor mijn Duits daar goed genoeg voor was.

Volgens de verhalen was Hawinkels zo geschrokken van het bericht over Elvis in de krant, dat hij ter plekke een hartaanval kreeg. Dat schijnt niet waar te zijn, want het bericht over Elvis' dood kwam toen de ochtendbladen al lang gedrukt waren.

Gisteren had ik Koos van Dijk aan de telefoon, vroeger de manager van Herman Brood. We doen met de krant een project rond met een foto van Brood-fans en dat vond Van Dijk erg leuk. Enfin, dat staat allemaal wel in de krant.

Van Dijk is in zijn hoofd altijd met meer dan een ding tegelijk bezig, dus stapte hij ineens over op de dood van Elvis. ,,Dat was vandaag 35 jaar geleden. Toen waren we ook in Friesland met de band, op Terschelling bij Wyb's. We sliepen daar boven die tent. Ik kwam beneden en daar zat Herman helemaal alleen te janken aan de bar. Dat deed hij alleen als de dope op was, maar nu zei hij: 'Elvis is dood'. Ik zei 'Elvis dood? Godverdomme!' En die dagen hebben we alleen maar Elvis gedraaid.''

,,Maar weet je wie Pé Hawinkels is? Ja? Nou dat was ook een goeie vriend van Herman, die heeft teksten voor hem geschreven, voor Shpritsz en Street. Hawinkels leek heel erg op Elvis weet je, met zijn haar en zo. Die las dat bericht in de Telegraaf en hij kreeg een hartaanval! Ze hebben hem gevonden met zijn hoofd op de voorpagina van de Telegraaf! Dat is toch niet te geloven!''

(Op de foto: Elvis met president Nixon, die hij zou hebben aangeboden om langharige elementen als The Beatles speciaal wat in de gaten te houden. Hier bewondert Nixon Elvis' manchetknopen.) 

(Om 16 augustus een nog zwartere dag te maken: het was ook de dag dat mijn moeder overleed, een jaar geleden. En de kip in de achtertuin van mijn ouders, die vorige week al niet lekker was, werd gistermorgen dood gevonden door pa.)