zaterdag 4 augustus 2012

U bevindt zich hier

Zelfs de man die een paar jaar terug de nazorg deed toen mijn vader uit het ziekenhuis terugkwam begon erover: hij was op die dinsdagmiddag in augustus 1978 met een groep andere jongens vanuit Kollum of Dokkum of zo naar Leeuwarden gereden om het gratis concert van Herman Brood in de Prinsentuin mee te maken.

Dat concert, dat door de Vara georganiseerd en rechtstreeks uitgezonden was, duikt vaak op in gesprekken, het is legendarisch geworden.

Fotograaf Paul Janssen maakte destijds een foto van bijna 600 fans aan de overkant van de vijver. Een mooi tijdsbeeld, niet alleen vanwege de jurken en de kapsels van al die twintigers, maar ook omdat niemand op een mobieltje staat te kijken of er een omhoog houdt. Dat zou je nu hebben gehad en dat ziet er altijd suf uit.

Het leek me aardig om te kijken of we als Leeuwarder Courant meer dan dertig jaar later kunnen achterhalen wie er op die foto staan. Je zou zeggen, het zijn allemaal vijftigers, die hebben allemaal internet, dus als je het ook op facebook en internet doet moet je een heel eind komen.

,,Je moet zo'n silhouettekening maken met nummertjes erin'', zei een collega, wiens vader dat altijd doet met oude dorpsfoto's. ,,Dat maakt het overzichtelijker.''

Dat heb ik geweten. Eerst probeerde ik het met photoshop, maar dat is haast niet te doen. Dus toen heb ik de foto, groot afgedrukt, gewoon met een viltstiftje overgetrokken. Sommigen mensen zijn alleen maar een plukje haar. Iedereen, ook de plukjes haar, is vervolgens genummerd, zo goed en zo kwaad als dat ging. Hier en daar werd het een enorme cijfertjesmassa, we hopen er maar het beste van.
Mooi is hij wel, ook los van de foto. Die trouwens hier staat.

En voor wie zich dat mocht afvragen: ik was er zelf niet bij, al herinner ik me het concert wel. Brood was dat jaar trouwens overal, net als Gruppo Sportivo.