woensdag 14 november 2012

Bijbels en metworst

Cinema Ascona maakte het afgelopen weekeinde deel uit van het Notfall Filmfestival en kijkt er met tevredenheid op terug. Het publiek hopelijk ook.

Voor een deel vertoonde Cinema Ascona complete films, maar er waren dagelijks ook bijzondere gasten. Hier, voor de geschiedschrijving, een kort overzicht.

Vrijdag
1: Fubar II: Balls to the Wall (2010, Michael Dowse). Sukkelaars proberen zich staande te houden als pijpenleggers in Canada.
2: Andy, Bloed en Blond Haar. (1978, Frank Wiering). Een favoriet van Cinema Ascona, ditmaal vertoond met Frank Wiering erbij.  Hij vertelde dat de film - de enige speelfilm die hij maakte - nog steeds een paar keer per jaar ergens vertoond wordt en hij meestal niet gaat. Voor Notfall maakte hij een uitzondering, en hij raakte er maar niet over uitgepraat hoe leuk hij dit festival vond.

In het gesprek na afloop bekende hij nooit zonder schaamte naar de film te kijken: hij ziet allerlei dingen die hem niet naar de zin zijn en zou de film het liefst over willen maken. Maar dat kan niet: hoofdrolspeler Andy Vrielink, in het echt net zo'n branieschopper als in de film, is aan lymfenkanker overleden.
Paul Verhoeven had hem willen hebben voor 'Spetters' - een film die in Wierings ogen toch al een ripoff is van 'Andy' - maar Vrielink vond Verhoeven een lul. Dus dat ging niet door.
Verder heel veel mooie details, over het huis van Wierings ouders (in de film dat van Andy's ouders), de roze geschilderde auto, die tijdens het filmen steeds verder uit elkaar viel, de ,,nieuwe ongevoeligheid'' die Wiering destijds zag en die hij in zijn film wilde laten zien. Die nu alleen nog maar sterker is geworden, volgens hem.
En dat Jonna Koster, de Marilyn Monroe-achtige vrouw in de film, nu getrouwd is met een belangrijke auteursrechtenadvocaat.
3: Die Reise ins Glück (2004, Wenzel Storch). Eigenaardige Duitse film, een bontgekleurde mengeling van sprookjes, operettedecors en viezigheid. (Opvallend: de Duitse schandaalregisseur Jörg Buttgereit heeft eraan meegewerkt. Die werd op het Notfallfestival nog genoemd als een favoriet door porno- en horrorfilmer Erik Zijlstra uit Franeker).
Zaterdag
1: Come and See (1985, Elem Klimov) Beroemde en nog steeds meesterlijke sovjetfilm over de Duitse bezetting en wreedheden in Wit-Rusland, door de ogen van een jonge jongen. Geen makkelijke kost voor de zaterdagmorgen, maar de zaal zat vol.

2: Otto Pekel. Zaterdagmiddag was Otto Pekel bij Cinema Ascona op het Notfall-filmfestival en al een paar uur later was er een verslag van, gemaakt door cameraman Ronald. Hulde!

Het tiroler muziekje dat bij zijn nieuwste filmpjes zit, verklapte Otto, is uit de tijd dat hij zendpiraat was. In het filmpje hoor je hem de bedragen opsommen, die hij eigenlijk nog als boetes aan de radiocontroledienst zou moeten betalen.

,,Waarom ben ik zo bijzonder voor jullie'', vraagt hij zich nog af ook. Nou, hierom bijvoorbeeld.

Otto had op ons verzoek metworst meegenomen van slager Meinie Koning van de gelijknamige versmarkt, die er goed in ging. Hij kwam bovendien met een nieuwtje: Otto Pekel gaat aan de volgende gemeenteraadsverkiezingen meedoen, met een eigen lijst.

(Een verslag staat op de site van Prachtig Pekela, ook Lars komt erin voor.)
3: Aachi & Ssipak (2006, Jo Beom-jin). Zuidkoreaanse manga over een toekomst waarin energie gewonnen wordt uit poep, die beloond wordt met sterk verslavende lollies, waar een bende jacht op maakt. Een van de bezoekers omschreef het als ,,een soort smurfengenocide''.
4: Hanna (Joe Wright, 2011). Meisje is door haar vader opgevoed tot moordenares, en gaat op missie. De film sloeg zo aan, dat hij dadelijk erna nog eens is vertoond in een andere zaal.
5: Bollywood. Een reprise van het programma dat Ascona in mei in de puddingfabriek in Groningen had gedaan, maar dan met een iets andere volgorde. Met als hoofdfilm:
6: Enthiran (2010, Shankar). Professor bouwt robot in zijn gelijkenis, die door een boze concurrent omgebouwd wordt tot een machtig wapen. Terminator/Matrix/Frankenstein in Bollywood, dus met zang en dans.
Nou ja Bollywood: eigenlijk is dit een Tamilfilm. Met een Fries tintje, bleek aan het einde. Arjen Tuiten uit Joure stond op de aftiteling. We stuurden een mail om hem te complimenteren. Hij reageerde: ,,Het is een film die gedaan is door Legacy Effects waar ik toen voor werkte, maar heb er zelf niet aan mee gewerkt... Ik zat toen op een andere productie. Dus hoe mijn naam er bij op staat is een raadsel maar goed.''
Zondag

Zondag was voor de religie en de gasten.
1. The Gospel of Caesar (2007, Jan van Friesland). Documentaire over Francesco Carotta, die op basis van taalovereenkomsten en nog zo wat heeft vastgesteld dat Jezus Christus en Julius Caesar dezelfden zijn.
Van Friesland, ouddirecteur van Omrop Fryslan, was erbij en vertelde dat hij bij het maken van deze documentaire veel hinder had ondervonden. Hij was zelfs bedreigd, maar daar wilde hij niet meer over kwijt.
2. Jezus in de cinema. Aan de hand van tien fragmenten gingen Asconalid Jacco de Boer en dominee Mirjam Kollenstaart-Muis het beeld van Jezus, Johannes de Doper en de bergrede bij langs. Na afloop deelde evangelistisch cabaretier Ruurd Walinga bijbels uit aan het publiek.
Veel spot was er niet bij, al schoot de Asconadirecteur bij de film uit 1979 met Brian Deacon als Jezus in de lach vanwege de algemene hoogdravendheid, het keurig geborstelde haar van Jezus en de jute zakken die alle anderen dragen. Veel mooier en aardser is
3: Il vangelo secondo Matteo (1964, Pier Paolo Pasolini), de beroemde verfilming van Pasolini van het evangelie van Mattheus, met de economiestudent Enrique Irazoqui in de hoofdrol, die later nog een tijdlang in Zwolle moet hebben gewoond.
Extra

Verder werd op het festival een film opgenomen door en met kinderen, 'De man in de kelder', onder leiding van Marten Winters, waar ik zomaar de rol van moordenaar in mocht spelen.

De arrestatie door de politie leek zo echt, dat sommigen zich zorgen maakten.Of zich misschien verheugden, dat kan natuurlijk ook.