maandag 11 februari 2013

Hi, Google guy!

Op 22 oktober vorig jaar - Jan zijn verjaardag - liepen we de Grand Canyon uit, na twee overnachtingen in de Phantom Ranch, min of meer naast de Coloradorivier. Dat het daar onaards mooi is weet iedereen.

Onderweg naar omhoog kwamen we twee mannen tegen met sciencefictionachtige dingen op hun rugzak. Ze waren student, vertelden ze, en ze liepen hier omlaag om de canyon te fotograferen voor Street View. Dat zijn de betere baantjes.
Een eindje achter hun aan volgde een derde, die ik niet op de foto heb gezet. Die had niet zo'n camera, maar wel een cool zwart Google-T-shirt.

,,U bent zeker de opzichter", zei ik.

,,I just carry the batteries'', vertelde hij.

Ik was de mannen alweer vergeten, maar sinds eind vorige week zijn de foto's van de googelaars ook werkelijk op Street View te zien.

Zo'n camera heet een trekker, weet ik nu. Er liepen toen tien van die gasten rond en ze hadden drie dagen om alles op de plaat te zetten. Elke elke 2,5 seconden neemt zo'n trekker er een panoramafoto door vijftien lenzen rondom. Dus de tijd dat ik met die ene met die zonnebril heb staan kletsen heeft Google niks opgeleverd.

Wie zo'n rood/groenbrilletje heeft kan de foto's op Street View zelfs in 3D zien. Maar als u nu denkt: daar hoef ik dan zelf niet meer heen dan heeft u het goed mis.

(De foto's zijn natuurlijk niet van Street View, maar van mezelf. En trouwens, Google: wanneer gaan jullie eens met die camera's naar de Waddeneilanden?)