zaterdag 23 maart 2013

Operette



Het kostuum was in allerijl geregeld bij de operettevereniging, het rook sterk naar kledingkisten en als ik me erin had opgewonden, waren de knopen van het gilet in het rond gesprongen.

Op deze manier verkleed moest ik doorgaan voor George Slieker, de Leeuwarder kermisbaas die in 1896 films vertoonde op het Wilhelminaplein. Met dit stukje amateurtoneel mocht ik helpen het nieuwe filmhuis te openen, dat naar hem is genoemd.




De journalistieke afstand is op deze manier natuurlijk ver te zoeken, maar och, ik heb er een column aan overgehouden en er lang genoeg over gezeurd dat ze een zaaltje in het nieuwe filmhuis naar Slieker zouden moeten noemen. En nu heten er maar liefst drie tegelijk naar hem.

Er waren wel allerlei mensen die dit minder knus vonden/vinden dan het oude filmhuis, maar het zit hier honderd keer prettiger. En naar een filmhuis ga je niet voor de gezelligheid maar voor de Kunst. Toch? The woman in red naast Slieker is Jacqueline Schrijver, directeur van het spul. (De foto's zijn van Martin Hulsinga)