vrijdag 1 maart 2013

Winnen op afstand




Een paar keer deed ik in Groningen mee aan filmkwissen, want dat is leuk. Altijd in een team met Rik, natuurlijk, en wisselende andere partners. Zo wonnen we vorig jaar de grote Groninger filmkwis en bij een kwis van de USVA werden we eens tweede.

Maar het beste overkwam me maandag. Toen was er ook een USVA-filmkwis, waar ik niet bij was. Die avond kwam er een whatsapp van Rik, die er wel was:
 ,,Je hebt iets gewonnen bij de filmquiz. Ze hebben gegrabbeld uit een like-doos. Omdat je de filmquiz liket. Volgens mij is het een dvd-box. En je komt nooit!"
Ik snapte het niet meteen, dus hij verduidelijkte:
,,Uit een grabbelton met namen van mensen die de filmquiz liken op facebook trokken de presentatoren jouw naam. Ze willen iets terug doen voor hun likers.''
Op bovenstaand filmpje, dat later werd uitgezet, hoor je Rik schamper lachen als mijn naam genoemd wordt.



Hij lachte ook het laatst, want zijn team won die avond. Het was eerst gelijkspel met een ander team, maar ze wonnen in de shootoutronde, waar een mooie vraag was: Hoeveel ballonnen zijn er in werkelijkheid nodig om een huis omhoog te trekken als in de tekenfilm Up.

Dat zijn er, weet ik nu, 12 miljoen.