dinsdag 7 mei 2013

Mijn eerste stukje



Voor ik het vergeet: het is vandaag precies tien jaar geleden dat ik met dit weblog begon. Dat was op 7 mei 2003.

Ik had een jaar vrij genomen, was al naar Istanboel geweest en nu naar Canada vertrokken. Pa had net een computer met internet, en in plaats van steeds ansichtkaarten te sturen leek het me aardig om op deze manier iets van me te laten horen.

Een echt plan had ik niet, min of meer afgeronde anekdotes leken me het geschikst.

Het weblog doopte ik 'Een heel jaar', want ik verwachtte niet dat dit lolletje langer dan dat zou duren. Maar eenmaal terug had ik er schik in gekregen, zodat ik door ben gegaan en het omdoopte in 'Bij het oude', want dat was alles na dat jaar.

Het is niet meer van deze tijd, die lange verhalen, want het meeste kun je ook wel in 140 tekens zeggen, maar ik ga lekker ambachtelijk door. Dagelijks zijn er rond de 150 lezers, wat naast de echte blogglitterati weinig voorstelt, maar toch vleiend is.

Het eerste stukje ging over S.A.R.S., de enge ziekte van dat moment, en ik schreef het, geloof ik, in een internetcafe. Want in het hostel waar ik logeerde kon je wel internetten, maar op een primitief apparaat in de hal, dat er wat uitzag als een gokkast en waar elk kwartier een nieuwe dollar in moest.

(Het plaatje is van Doug Savage.)