maandag 22 juli 2013

LC-column: 1000 meter

Op 1 juli stond onderstaande column in de Leeuwarder Courant. Voor de lezers van dit weblog die de krant niet lezen doe ik hem hier ook nog een keer.

Een week geleden meldde ik dat ik niet kan zwemmen en het snel wil leren om in september mee te doen aan een zwemtocht van 1000 meter. Dat maakt nogal wat los.

Als ik het straks kan, zei een buurman, moet ik zo snel mogelijk met dolfijnen gaan zwemmen. Hij had dat al twee keer gedaan en zijn ogen werden wazig bij de herinnering.

Uit Dokkum kwam een mail van een mevrouw die zich als schoolmeisje voor de badmeester verstopte. Op haar 45-ste overwon ze haar watervrees op een cursus in Leeuwarden. ,,Na tien lessen zit je op de bodem een banaan te eten”, verzekerde Ryk van Dijk van de reddingbrigade haar. Wat daar het nut van is, is onduidelijk, maar haar vrees was weg na tien lessen en nu zwemt ze fanatiek. ,,Hou moed en ga er toch maar eens voor”, raadt ze aan.

Andere lezers komen met tips. Zo weet een mevrouw uit Drachten dat je bij sportschool Ebert in de eerste schoolvakantieweek in een keer kunt leren zwemmen. ,,U bent dan wel bij kleine kinderen in het bad maar ik zou zeggen: laat u informeren”, zegt ze. Haar dochters hebben er lesgegeven, en ,,zelfs Riemer van der Velde voelde zich als een (grote) vis in het water en safe in het bad”.

Het mooiste aanbod kwam van Rob Berg, die bij het Cios in Heerenveen zweminstructeurs opleidt. ,,Geeft zich op voor een 1000 meter in buitenwater terwijl hij nog niet eens zwemvaardig is”, reageert hij spottend. ,,1000 meter is 1 kilometer, oftewel 10 x 100 meter en 100 meter is vier baantjes in jullie zwembad in Leeuwarden. Dat kun je nog niet!”

Dat wist ik al, maar hij heeft een oplossing. Als ik wat eerder was gekomen, en niet pal voor de vakantie, had ik ,,onder begeleiding van mijn studenten, kunnen omvormen tot een echte Orca, We hebben helaas nog maar een weekje te gaan, dus het zal niet eerder dan september worden voor wij je verder kunnen helpen.”

Een heleboel zwemleraren in een keer – dat hou ik even op reserve. Die 1000 meter gaat me vast lukken. 

(De afbeelding komt van de website van het Inktpotevenement, waar ik aan mee ga doen. Het is de plattegrond van de prestatietocht, die langs de Prinsentuin, van de Vrouwenpoortsbrug naar de Noorderbrug gaat.)