donderdag 7 november 2013

Smoking or non-smoking


Op Facebook riep ik de vraag op of ik als ceremoniemeester bij de opening van het Noordelijk Film Festival wel of niet mijn smoking aan zou trekken.

,,Tuurlijk wel'', reageerde een aantal mensen. ,,Altijd een smoking."

Sommigen voegden daar goede raad aan toe: ,,Bij twijfel altijd dressed to impress." - ,,Iemand moet het goede voorbeeld geven." - ,,'Coz every girl's crazy 'bout a sharp dressed man' volgens ZZ Top." Een paar adviseerden een mantel en een mijter, maar dat heb ik allemaal niet in huis.

Het werd de smoking, kijk maar op bovenstaande foto van Afke Manshanden, waar ik met burgemeester Ferd Crone op sta. Die overigens vertelde dat zijn favoriete film vroeger 'Ivanhoe' was.

Toen ik na afloop de Harmonie uitliep, kwam FNP-raadslid Pier Tilma me achterna. Hadden verschillende mensen me complimenten over de smoking gegeven, bij hem was het anders.

,,Wa hat dij dy smoking oanmjitten?", wilde hij weten. ,,Of hast him fan in oar liend?"

,,Hij is van mezelf", zei ik. ,,Ik heb hem bij Eringa gekocht."

,,De boksen moatst ynnimme litte", zei Tilma streng. ,,Dy binne te lang. It is gjin gesicht."