zondag 22 juni 2014

De leeftijd van Ilja de kater


Vorige week woensdag schreef ik onderstaande column, over een kater die 22 is. De eigenares vroeg zich af of Ilja de kater misschien de oudste van Nederland of tenminste Friesland, of dan tenminste Leeuwarden zou zijn.

Dat weet ik niet, rondvraag leerde me dat 22 bijzonder is, maar wel vaker voorkomt.

Ik dacht, als ik erover schrijf, komen er vast kattenliefhebbers met sterke staaltjes van nog oudere katten en dan horen we het wel. Maar afgezien van een paar reacties van mensen die dit een lief stukje vonden bleef dat uit.

Zo voorspelbaar is het dus allemaal niet.


Ilja 

Als je Ilja lang genoeg onder de kin aait, of achter de oortjes, begint hij ronkend te spinnen. Eén oog gaat open. Of hij je ziet is niet duidelijk: hij heeft ouderdomsstaar.

Ook mist hij zijn hoektanden, hij is misschien doof en hij springt al lang niet meer in één keer van de balkonstoel waarop hij in de zon ligt. Hij stapt nu via een krukje.

,,Denk je dat Ilja de oudste kater van Nederland is?”, vraagt Bertha Kuipers, zijn baasje. Ze wonen op een flat in Leeuwarden. Een paar dagen geleden meldde deze krant dat de oudste kat ter wereld was overleden. Die heette Poppy, woonde in Bournemouth, en was 24. Dat had Bertha nieuwsgierig gemaakt en ze had een mail gestuurd.

Ilja heeft ze 22 jaar geleden uit Dearsum gehaald, bij een collega van de CCF. Hij was de leukste uit het nest, vanwege de strepen. Die heeft hij nog steeds. Ilja is een gewone cyperse kater, niet te dik, niet te dun, alleen hoogbejaard. Hij is altijd binnen geweest, het balkon en zo meegerekend, dat heeft volgens Bertha meegespeeld. Veel katten verongelukken immers in het verkeer. Bij de dierenarts vraagt ze wel eens of haar kat bijzonder oud is. ,,Maar daar krijg je nooit rechtstreeks antwoord op.”

Gemiddeld wordt een kat tussen de negen en de vijftien jaar, lees ik op internet. Volgens het Guinness recordboek is de oudste kat ter wereld Creme Puff (een naam, geen kattensoort) uit Austin, Texas. Die stierf op zijn 38ste.

Muziekrecensent Rudolf Nammensma was als jongen met zijn ouders op vakantie in Italië, met de caravan, en daar kwam een kater aanlopen die is altijd gebleven. Solo noemden ze hem, hij is 27 geworden.

Terwijl ik Ilja zat te aaien, vroeg ik me af of hij de 24 zal halen. Zijn borst voelt mager, zijn keel is dun, hij staat onzeker op zijn pootjes. Maar het zou best kunnen dat hij nu de oudste kat van Nederland is.